Bahasa Inggeris ni penting dik...jika tak fasih jgn malu utk belajar menguasai bahasa ini. Sekurang² kita faham apa yg kita baca atau apa yg kita dengar. Broken English sikit² tu masa berkomunikasi dalam BI ni boleh la dimaafkan dari langsung tak paham apa yg dituturkan org dalam BI.. Rolling Eyes

Di sini ada panduan nak belajar BI:


◊ DICTIONARY Kamus sangat membantu untuk belajar bahasa Inggeris di rumah. Terutama jika di rumah tidak ada yang dpat membantu. Milikilah kamus yang baik jangan sembarangan kamus. Jika boleh edisi Dwibahasa, Thesaurus dan Bahasa Inggeris sepenuhnya. Tak apa melabur sikit duit beli kamus. Setiap pelajar mesti ada sekurang² satu kamus BI.

◊ READ A LOT Banyak-banyaklah membaca cerita atau bacaan berbahasa Inggeris. Mulailah membaca bacaan yang ringan, kemudian tingkatkan ke bacaan yang lebih berat (bacaan yang lebih panjang). Sewaktu membaca jangan malas membuka kamus jika menemui kata yang tidak tahu ertinya.

◊ IRREGULAR VERBS Hafalkanlah irregular verb sesegera mungkin dan pelajarilah penggunaan kata kerja-kata kerja tersebut. Jangan malas sebelum anda menguasainya.

◊ AUXILIARY Hafalkan semua jenis kata kerja bantu atau auxiliary verb. Pelajarilah fungsi kata kerja bantu.

◊ SONGS Mendengarkan lagu-lagu berbahasa Inggeris sangat membantu anda dalam melatih bagaimana mengucapkan kata-kata Inggeris dengan tepat. Carilah lirik-lirik lagu berbahasa Inggeris. Tapi jangan dengar lagu Black Metal atau lirik bahasa Inggeris yang guna bahasa pasar.

◊ USE IT Curahkan apa yang telah anda pelajari dalam tulisan atau ucapan. Buatlah karangan berbahasa Inggeris. Jangan takut salah. Mintalah guru untuk memeriksa tulisan anda. Gunakan ungkapan-ungkapan yang telah diajarkan gurumu dalam pergaulan dengan teman-teman sekolahmu. Kuncinya agar berhasil "JANGAN MALU". Satu bonus jika anda punya geng berbahasa Inggeris. Kan bagus! Pepatah mengatakan "Sedikit sedikit lama lama menjadi bukit". Hari ini anda hanya dapat mengucapkan "Come on!" Esok bertambah menjadi " Come on, let's go" esoknya lagi bertambah menjadi " Come on, let's go to the cafetaria"

Good Luck All...

Comments (0)